Mobiele Museumgids

René Magritte Museum

135 rue Esseghem
1090 Brussels

Welkom in het René Magritte Museum,
een intiem en verrassend eerbetoon aan één van de grootste schilders van de 20e eeuw.
Het René Magritte Museum bevindt zich in het huis waar de Belgische surrealist vierentwintig jaar leefde en werkte.
Het museum toont op het gelijkvloers het appartement dat de schilder van 1930 tot 1954 met zijn vrouw Georgette betrok, alsook een biografische expositie die aan de schilder gewijd is.
Hoewel hij afkomstig was van Henegouwen, verbleef Magritte het grootste deel van zijn leven in Brussel, waar hij van 1922 tot zijn dood in 1967 niet minder dan zeven verblijfplaatsen had.
De periode die hij in de Esseghemstraat doorbracht, het enige adres dat toegankelijk is voor het publiek, is de meest boeiende om de kunstenaar te leren kennen.
Voorbij de woonruimte toont een permanente expositie, verdeeld over twee verdiepingen, meer dan 400 originele documenten in een biografisch parcours.
De voornaamste fasen uit het leven van Magritte worden er geëvoceerd door middel van erg verscheiden documenten: lievelingsvoorwerpen, surrealistische tijdschriften, publiciteitsaffiches, brieven, enz.

Bovendien wordt het parcours verrijkt met een dertigtal tekeningen, gouaches en schilderijen waaronder "Olympia", "La lampe d'Aladin" en "Lola de Valence", een van de meest geslaagde werken uit de "Vache periode".

Het museum wijdt tenslotte ook een zaaltje aan andere surrealisten zoals Mesens, Mariën, Paul Delvaux, Rachel Baes, enz.
The René Magritte Museum occupies the house in which the Belgian surrealist painter worked nearly 24 years of his life.
On the ground floor the museum presents the appartment which the painter rented together with his wife Georgette from 1930 to 1954, as well as a biographical exhibition dedicated to the painter.
We know the importance granted to the words by Magritte in his paintings and we know the impact that literary works such as Poe's, Rex Stout's or Mallarmé's had on him. Magritte's work developed partly whithin a group of writers, among whom he found support and friendship.
This is the reason why a specific place is also devoted to Mesens' and Mariën's collages, as well as to Delvaux', Jane Graverol's, Rachel Baes', Marc Eemans' or Armand Simon's works who are from different parts of Magritte's story.
@museummagritte
Tweets over "@museummagritte OR renee magritte"

DE VERDWENEN MAGRITTES
22 februari - 31 december 2015
René Magritte werd schilder in 1916, zo goed als een eeuw geleden. Zijn werk werd voltooid in 1967, bijna een halve eeuw terug. Een goede 50 jaar van creativiteit genereerde ongeveer 1100 schilderijen en 600 aquarellen en collages van een hoog, geniaal niveau.

Nieuwe Magrittes zullen er niet meer zijn. Maar er zijn er wel nogal wat verdwenen, definitief vernietigd zelfs. Het is een deel van zijn oeuvre dat we in principe nooit meer te zien kunnen krijgen.
Echter, na jaren van creatief onderzoek 'in de geest van Magritte', kunnen wij u opnieuw laten genieten van deze ontbrekende, verdwenen kunstwerken. Een totaal van 21 schilderijen, drie gouaches en drie objecten. Werken die soms al meer dan 70 jaar verdwenen waren. En waarvan we kunnen veronderstellen dat slechts een paar honderd mensen er ooit mee geconfronteerd zijn geweest.


Het gebeurt dat Magritte "familiaire voorwerpen" ontleend aan zijn onmiddellijke omgeving en zelfs aan zijn woonkader. Een nauwkeurig onderzoek van het huis van de kunstenaar is dan ook niet zonder belang.

In het salon wordt men verrast door een schuifvenster dat in een reeks schilderijen illusies van een landschap oproept (zie "La condition humaine"), verrast door een schoorsteen waarin de locomotief uit "La durée poignardée" verschijnt en door glazen deuren die ons het mysterie van de horizon openen in "Le monde invisible".

Anderzijds leidt de trap die in "Irène" of "La lecture défendue" op een blinde en doodlopende muur botst, vandaag naar tal van zeldzame voorwerpen die in de permanente tentoonstelling te zien zijn.

Zoals de tuba die ten prooi was aan de vlammen in "La découverte du feu", het bloedende geweer van "Le survivant", de paardenbellen waarvan Magritte verkoos te "geloven dat ze als gevaarlijke planten aan de boord van een afgrond groeien", of nog het balvangertje (bilboquet), waarvan de vorm lijkt op de grote houten kegels die in veel van zijn werken voorkomen.

Deze voorwerpen, tentoongesteld in het museum, vormen de basiselementen voor een magrittiaanse grammatica.


Open Wedn to Sunday  10 am to 6 pm
Prices: Adults: 7 euros
Children and young people up to 23 years: 6 euros

135 rue Esseghem
1090 Brussels
Tél.: + 32 2 428 26 26
magrittemuseum@belgacom.net
http://www.magrittemuseum.be
TERUG